Pagina's

zondag 3 september 2017

Groeten uit Japan

Mijn quilt is geïnspireerd door Japan.
Mijn nichtje woont al jaren in Japan,regelmatig krijg ik echte Japanse lapjes van haar.
Veel comerci:ele stoffen,maar ook oude restjes van kimono's en brokaat voor obi's
Ik vond dit thema een goede reden om hiermee iets te maken.
Het valt mij altijd op dat Japanse quilts of heel erg fel van kleur zijn of juist erg sober
Ook ontdekte ik op internet de z.g.Boro techniek.Oude lappen herstellen door te versieren met o.a.de doorstop techniek.Er worden vaak indigo kleuren gebruikt.
Mijn quilt is dus hierop gebaseerd. Ik heb hiervoor spijkerstof,zelfgeverfde katoen met shiboritechniek{niet helemaal geworden zoals ik het gedacht had}en.met bleekpoeder bewerkt,zijden lapjes van oude kimono's,doorge

stikt met witte en blauwe linnen garen.Ook heb ik nog een iets kleuriger bloemen motief geappliqueerd op de Boro

5 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Groeten van ver! Leuk Lidy, zeker met de Boro techniek, en Japanse stofjes. De shibori is een goede toevoeging!

Aart zei

Van verre komen vaak mooie materialen, goed gebruik ervan!

Marja. zei

deze techniek nog niet gedaan, en wat leuk dat je de stofjes van fam. gebruikt heb.

Unknown zei

Wat leuk dat de lapjes ook echt uit Japan komen! Ze passen mooi samen en met dat bleken en borduren samen is het een leuk quiltje geworden. Ik vind de toevoegingen en her en der die roodtinten mooi passen bij het blauwe.

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

Een echt japanse compositie van materialen en technieken. Sober en uitbundig uni en veelkleurig tot een mooi geheel.