Pagina's

zaterdag 15 september 2018

Kleur uitdaging



Ik mocht het thema voor deze keer bedenken en wilde graag een kleuruitdaging aangaan.
2 hoofdkleuren naar eigen wens die onderling gemengd mogen worden maar die ook door toevoeging van wit of zwart , lichter of donkerder gemaakt kunnen worden.

In mijn schetsboek ben ik gaan mengen met 2 kleuren en en snel tot de keuze geel en cyclaam gekomen. Het geeft onderling een prachtig pallet van geel, cyclaam, oranje, aubergine en olijfgroen tinten.  Nu het pallet gekozen was moest dit iedee nog uitgewerkt worden naar textiel

In eerste instantie had ik een abstract werkje geschilderd en voor het eerst eens een hele dikke tussenvoering genomen. Het naaiwerk was mooi strak en met beoogde dieptes maar ik vond het erg saai en dacht dit op te kunnen pimpen met nog een laagje verf. Dat was een vergissing en ik besloot om dat werk tot UFO te bombarderen en met een nieuw werk te beginnen.



Ik heb katoen in de Citrien en roze toermalijn proxion gezet.
lapjes waren ca 25x25 cm en inderdaad verkreeg ik nagenoeg de kleuren zoals in mijn schetsboek met Inktens blocks was uitgevogeld . Die stap was dus geslaagd maar dan het ontwerp....

Ik heb een aantal jaren geleden een werk gemaakt en verkocht dat bestond uit allemaal stroken. Ik zag dat werk voorbijkomen op mijn facebook tijdlijn en ineens kwam er weer een idee.

Ik heb de groentint achterwege gelaten en met alle andere lapjes aan de slag gegaan. Uit de losse hand geknipt en gerangschikt. Gaande weg vond ik dat ook wat saai en ben gaan spelen met ook horizontale lijnen ipv alleen maar verticaal.  Ik had niet veel batting meer over en besloot een oude fleece deken te verknippen . Achteraf gezien had ik meer geduld moeten hebben en toch een dikkere batting moeten kiezen want het werk is erg "plat" Ik hou van uitspringen en textuur dat je met het naaien verkrijgt en dat is nu minder gebeurt. Ik heb alle vlakjes afwisselend met of horizontale of verticale lijnen genaaid en dat consequent doorgevoerd. Her en der wat metalic garen en een vleugje glansverf toegevoegd en een paar "zuilen"voorzien van borduursteken en kruissteken.



Het geeft mij een beetje een gevoel van een cityscape / Hoge gebouwen een skyline... maar ik ben nog niet uit welke titel dit werk zal krijgen

Ik hou van verspringingen en dit werk leende zich erg goed voor om niet geheel vierkant te zijn. Voor mijn doen knap dat ik redelijk richting de 50x50 ben gebleven al springt het her en der een paar centimeter uit ;-)




7 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Alleen de voorbereidingen en het verven is al een kunst op zich! Het uiteindelijke resultaat is prachtig, ook de vormgeving!

Marlien zei

Erg mooi!

Marja. zei

net wat hannie zegt; het voorspel is al intensief, daarna moet het ook nog wat worden...….. ik vind het geslaagd!

Aart zei

Mooie uitwerking Geskea. Spannend is dat verven en uitwerken in een ontwerp.

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

Het was een leuk thema. Eerst verven en dan bedenken wat er mee te doen. Mooie uitwerking en ik vind het een heel dynamieke afbeelding. Mijn eerste gedachte toen ik hem zag was aan Masai krijgers die zo hoog staan te springen.

Lidy zei

Een hele mooie kleurencompositie.Mooi ontwerp met strakke lijnen

Jans Koster Emmens zei

Prachtige kleurencombinatie! Ook je grillige vorm is heel boeiend.