Pagina's

zondag 31 oktober 2010

Der Fliegende Holländer


In mijn jonge jaren ging ik veel naar de opera. De muziek van Richard Wagner boeide mij in het bijzonder. Ik heb bijna al zijn werken gezien en dan bleef het niet bij een keer. Zo ook de romantische opera “Der fliegende Holländer”. Maar na iedere voorstelling bleef ik met een kater zitten. Het einde van het verhaal vond ik zeer onbevredigend.

In het kort het verhaal:
De vliegende Hollander was een zeevaarder, die eens in overmoed God belasterde en vervloekte. Hij is de “Schrecken aller Meere…der Ausgestossene, Verworfene und zu ewiger Verdammnis Verurteilte” ofwel de schrik der zee, de uitgestotene, verworpene en tot de eeuwige verdoemenis veroordeelde. Hij jaagt – als aan de aarde gebonden spook - over de oceanen. Elke 7 jaar mag hij aan land komen en erop hopen, dat hij een vrouw vindt, die nadat zij zijn ware aard heeft ontdekt, toch van hem houdt en hem trouw is. Zij zou hem kunnen verlossen, door zich voor hem op te offeren.

En zo gebeurde het voor mijn ogen keer op keer. Senta stort zich in zee, hij is verlost en ze gaan samen naar de hemel … Iedere keer dacht ik, dat ik het einde anders zou willen ensceneren: namelijk bevrijding door inzicht van de eigen fout en de wens tot verandering, en niet door offerdood van een ander.

Mijn versie laat ik in mijn quilt zien:
De vrouw brengt de man inzicht en hoop, zij gaat hem voor naar het licht en hij volgt haar.

Het thema “Mystic” dwong mij regelrecht om uit mijn comfort zone te stappen. Ik had een gigantisch verzet tegen dit thema. Maar door met andere leden van onze groep te communiceren gaf mij weer ruimte, om “dapper” aan het werk te gaan. Ik had nog een zwart geverfde stof liggen (cursus bij Dreamline). Toen ik hem intensiever bekeek, zag ik het hele verhaal er al in zitten. Ik hoefde het alleen maar zichtbaar te maken door erin te borduren.

9 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Een magnifiek werk Hilde! Ik heb de opera ook enkele malen gezien,inderdaad een onbevredigend einde. In jou "einde" kan ik me helemaal vinden, Een prachtige weergave en bijzonder gebruik van de stof!

Margeeth zei

Heel goed bedacht, zowel het alternatieve einde als de quilt. Het einde zoals in het verhaal staat is weer een typisch geval van "een man maakt een fout en een vrouw mag dit herstellen door zich op te offeren", brrr...
De opera heb ik niet gezien, ik ben niet zo'n fan van opera, maar de symfonien van Wagner staan hier wel tussen de cd's.

Marjo L. zei

Hilde,
wat een mooi verhaal en dat heb je prachtig uitgebeeld in jouw quilt.
Een heel mooie weergave en je voelt de sfeer.
Marjo

Corinne Zambeek - van Hasselt zei

Prachtig werk Hilde, en zo goed uitgebeeld. Een verhaal is een verhaal, ieder kan er zijn eigen verhaal van maken en dat heb jij gedaan. Heel goed gevonden en perfect uitgebeeld.

Jans Koster Emmens zei

Hilde wat mooi werk! geeft misschien weer perspectief naar een volgend werk?

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

Ik heb de tussenfase gezien. Nu met de wapperende touwen en de vrouw is de quilt helemaal prachtig.

mia zei

Hilde knap dat je toch deze uitdaging bent aangegaan. Je kunt de emotie van het verhaal bijna voelen.
gr. mia

Quiltgroep Tinte zei

Heel, heel bijzonder Hilde. Wat fijn, dat je de uitdaging toch bent aangegaan
Trees

christina zei

Ik zit hier sprakeloos naar te kijken. Dat je dit hebt kunnen maken met een geverfde lap en quiltwerk! Zo knap.