Pagina's

woensdag 7 juni 2023

Trap: Wat is er boven of beneden


Dit keer mocht ik het thema  kiezen voor de 60ste thema van de nu 15 jarige  De-Uitdaging. Ik maak al jaren foto's van bijzondere trappen b.v in oude kastelen of the Tower Bridge. Het moest er nu maar eens van komen om dit in textiel om te zetten. Een trap gaat ergens heen of komt ergens vandaan. Dat geeft een gevoel van nieuwsgierigheid en /of spanning. Vanwege het formaat 40 x 60 cm heb ik gekozen voor een spiltrap n.a.v. mijn foto's van 2019 van het toen leegstaande Sanatorium Zonnestraal van architect J. Duiker in Hilversum.

Betonnen treden en stalen kozijnen met glas.

Van papier een maquette gemaakt op schaal zodat ik alle treden, voorkanten en stootboorden op maat kon maken uit 3 soorten katoen met dikke geweven stof als tussenlaag .Een textiele lijst voor het kader waarbinnen het trapdeel komt is van katoen met 4 lagen tussenmateriaal handgequild. Onderste deel trap is geheel 3D en dat deel dat op ooghoogte is in perspectief in plat vlak genaaid. Er is ruimte om de trap te volgen achter de spil van de trap. Deze is van een kern van de dikke stof met daarom heen fiberfill en daaromheen glanskatoen. . 

De glazen wand is van 2 soorten grijze stof vertrapt in stroken aan elkaar genaaid en machinaal gequilt op 2 lagen van de stevige stof. Ook de trap af is in 3D zodat je achter de opgaande trap kunt kijken. de gehele quilt heeft een diepte van 5 cm.


 Voor meer uitleg kun je het uitgebreide verhaal lezen op mijn blog  ( marjostoeckart.blogspot.com ) 

5 opmerkingen:

Teuny zei

Wat is hij mooi geworden. Een echte trap. Je zou zeggen dat het een foto was.

Ine van Doornmalen zei

Mooi, geeft het gevoel weer van een trap beklimmen in een onbekende omgeving.

Hannie de Beer zei

Een heel aparte trap , mooi verwerkt!

petronille zei

Ik vind het 3-d naaiwerk heel mooi. Lijkt me ook heel moeilijk. Ik had eerst de naar benedengaande trap niet in de gaten. Maar toen ik nog een keer naar de grote foto keek...
Nu ga ik je eigen blog nog een keer goed doorlezen.

Bea zei

Spannend die trap, Marjo!
Mooi gemaakt.