Pagina's

maandag 11 maart 2024

Keltisch Batik

Voor het thema Keltisch heb ik de Claddagh Ring als uitgangspunt genomen. Ik heb er vroeger een gekregen, maar met het ouder worden werden mijn vingers dikker, ging de relatie uit en de ring verdween ergens verstopt in een doosje. 

Enfin, zo ziet hij er uit:

En op Pinterest vond ik een gestileerde versie: 
Hier kon ik wel wat mee. Omdat ik juist op batik les was bij Rita Trefois en we net schaduwen hadden leren maken was dit een mooi onderwerp voor mijn huiswerk.


Eerst de lap stof geverfd, daarna het patroon overgetrokken met een zacht potlood en met de tjanting de was erop aangebracht.


Langs het randje van de was een smal randje verf aangebracht en dan maar uitwrijven met de kwast tot er een schaduwrandje komt. Het voorbeeld hierboven komt van een kleiner oefenexemplaar.


Rondom de ring heb ik rondjes gemeanderd (zeg je dat zo?) Ik had er geen rekening mee gehouden dat het werk dan iets in elkaar krimpt. Toen had ik niet meer de goede afmetingen (40 x 60 cm) en heb ik er nog een donkergroene rand om gedaan. 



Door die donkere rand zag de tekening er ineens erg flets uit en heb ik de randjes nog maar een beetje aangezet met donkergroen. Nu kan ik de quilt niet wassen, want dan was ik het laatste randje er uit. Maar vooruit...  Ik ben er wel tevreden mee..

Het klinkt allemaal heel simpel (en is het eigenlijk ook) maar ik heb me rot zitten tobben. 😊
Ik waag me een dezer dagen aan een uitgebreider bericht op mijn blog. 







5 opmerkingen:

Teuny zei

Daar zitten heel wat uurtjes in Petra. Mooi geworden.

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

Mooie batikquilt. De schaduwwerking komt heel subtiel uit. Je hebt ook een Keltisch sieraad met herinneringen. Mijn verhaal komt binnenkort. We waren blijkbaar tegelijkertijd bezig ons verhaal aan het plaatsen op het blog. Mijne komt dus een paar dagen later.

Lies Bos-Varkevisser zei

Heel mooi geworden Petra. Persoonlijk vind ik de versie met het donkergroene randje mooier, er zit wat meer contrast in. Het batik verhaal snap ik niet helemaal, het resultaat is goed. Daar gaat het uiteindelijk om. En ja, het tonen, plussen en minnen, doen we allemaal. Je kan het nog zo mooi bedenken, de uitvoering wil vaak niet meewerken.

Hannie de Beer zei

Mooie verwerking, het groene randje is een goede toevoeging , mooi quiltwerk!

Margeeth zei

Hij is mooi geworden Petra. Het donkere randje brengt hem echt tot leven. Helemaal niet erg dat je hem nu niet meer kan wassen, een schilderij kun je ook niet wassen. 😉 ti