Pagina's

maandag 11 maart 2024

Keltische Sieraden

Thema Keltisch is voor mij mijn Keltische sieraden. Ik heb gekozen voor het motief van een hanger die ik altijd draag en het motief van 1 van mijn oorbellen. Voor het verhaal daar over zie de link in de ledenlijst of direct naar mijn blog         marjostoeckart.blogspot.com 

De basis is van 4 lagen koperkleurige organza. met daar onder fiberfill en achtergrondlap. Daarop heb ik 4 variaties van de vorm van mijn hanger gemaakt. De vormen zijn los gemaakt van een zilvergeweven dunne stof met fiberfill en ondergrond. 3 maal machinaal gequilt en 1 op de hand. Eerst de lijnen van het Keltische motief op het papier gestikt. Daarna papier verwijderd en daarna de tussenliggende delen machinaal gequild met verschillende garens en steeds intenser gequild. 

  

Daarna op de tussenliggende hoeken een cirkel in de bovenste 2 lagen van de organza met een textiel-hitteboutje uitgesneden. 4 x een variatie van het andere Keltische motief gemaakt.  De 1e vorm met koperkleurig garen geborduurd. De 2e vorm is van koperkleurig satijnlint gemaakt.

De 3e met zilverkleurig garen geborduurd.

De 4e is van een metaaldraad geklost lint gemaakt dat 2 x zo breed was maar door het dubbel te nemen geeft het mooi het lijnenspel van onder en over elkaar lopende lijnen aan waar de Keltisch motieven om bekend zijn.


De tussenliggende delen gequilt met een langwerpige steek die steeds horizontaal en verticaal ten opzichte van elkaar staan. Daarvoor heb ik een verloop van koperkleurige metaaldraden in het midden naar DMC garen aan de buitenste delen gebruikt.

De hoeken heb ik passend bij de Keltische motieven afgerond en de zijkanten iets bollend in het midden. Samen omtrek 200 cm.

2 opmerkingen:

Margeeth zei

Hij is mooi geworden Marjo. Leuk ook dat je foto's deelt van het maakproces.

Lies Bos-Varkevisser zei

Fraai quiltje. Je werkproces is voor mij abacadabra, maar dat maakt niet uit.