Dit is mijn quilt voor het thema "vrede". Ik vond dat een lastig thema, wij hebben hier nog steeds geen
fysieke oorlog en er zijn meer landen waar dat zo is, maar eigenlijk is
er nergens op de wereld echt vrede. In mijn hoofd zag ik bij het woord
vrede alleen maar beelden van symbolen van vrede waar iets naars mee
gebeurt. Een vredesduif waar een laars op stampt. Een olijfboom die met
wortel en tak uit de grond wordt gebulldozerd. Een regenboog waar sommige mensen woedend over worden. Dus van het maken van een
quilt kwam niet veel terecht.
Totdat we met het werk gingen fietsen
in de omgeving van Nijmegen en we op het ereveld in Groesbeek
terechtkwamen. Rijen met graven van jonge mannen die in de tweede
wereldoorlog van ver weg waren gekomen om ons te bevrijden. Een collega
van mij dacht dat dit alleen maar monumenten waren en was geschokt om te
horen dat die jonge mannen daar ook echt begraven lagen, zo ver van
huis. Zij hebben de prijs betaald voor onze vrede.
Later was ik met
mijn man in Leusden en hebben het Sovjet ereveld bezocht. Hier liggen
Russische soldaten die om de één of andere reden in Nederland zijn
overleden (niet als bevrijders, het Rode Leger heeft zeker geholpen bij
het beëindigen van de tweede wereldoorlog, maar is gelukkig niet tot bij
ons gekomen want dan hadden we een hele andere naoorlogse geschiedenis
gehad).
Dus ik maakte deze quilt:
