Pagina's

maandag 31 mei 2021

1 Spijkerbroek / 1 Jeans

Jeans komt van " De Nimes" De naam voor een stevige keperbindingstof uit de stad Nimes in Franrijk.  Door de mannen in de mijnen van de Goldrush wereldberoemd gemaakt. De zakken werden tegen uitscheuren versterkt met een metalen spijkerstut vandaar de benaming Spijkerbroek. Het leek mij een uitdaging om uit 1 broek een quilt te maken. Gedragen denim heeft kleurnuances en de stiksels van de broek zijn ook specifiek voor jeans.



Omdat het van oorsprong een mijnwerkersbroek was dus een mijningang als onderwerp. De zijnaden werden de palen van de mijningang en de zoom van de pijpen de rails de mijn in en onder de lorrie.  De lusjes van de tailleband de bielsen. De Lorrie is de zak met de "spijkers" de wielen de knopen van de gulp. De Knoop van de tailleband is met het metalen logo de markering van de mijn.



De bovenkant zijn de stukken met gaten waar de sleetse plekken ( lichtere tinten ) en de versleten rafels van de stof gebruikt zijn om een berglandschap uit te beelden. 3 soorten gaten decoratief gebruikt:    Een scherpe insnede,  een winkelhaak en een sleetse plek tot op de draad versleten.

Er is nog stof over. 

5 opmerkingen:

Teuny Bakker zei

Gaaf Marjo. Goed gelukt.

Bea zei

Mooie uitleg over het ontstaan van denim en de spijkerbroek,Marjo. En een mooi beeld van de mijn door het gebruik van spijkers, lussen en knopen. Goed gelukt!

Margeeth zei

Ik vind het knap.

Margarethe Janssen zei

Mooi Marjo, niet alleen de quilt maar ook de uitleg. Nooit geweten dat de spijkerbroek zijn basis heeft in Frankrijk.............. Inspirerend hoe je de verschillende onderdelen van de versleten broek naar een mijn vertaald hebt. Margarethe.

Hannie de Beer zei

Leuk de uitleg! Altijd gedacht dat de spijkerbroek in Amerika is bedacht?
Grappig dat je al de onderdelen van de broek hebt gebruikt!