Pagina's

zondag 16 juni 2024

De balletdanseres

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het thema voor juni 2024 was 'Balans', hetzelfde thema als voor de miniquilts van het Quiltersgilde dit jaar.
Over dat thema had ik al uitgebreid nagedacht en kwam toen tot niets. Vervolgens werd dit het thema van De Uitdaging. Nu moest ik wel....

In april ben ik naar de Patchwork en Quiltdagen in Rijswijk geweest, daar heb ik een prachtige lap gekocht om als achtergrond bij het thema in mijn gedachten te dienen.
Dit zou zo'n spannende stenenstapel worden.

Helaas, Margeeth was me voor met een themaquiltje met stenenstapel. Dit plan kon ik dus wel laten varen. Er moest een nieuw plan komen.
Het duurde even, maar toen dacht ik: zo'n ouderwetse fiets, met een groot én een klein wiel. Zoeken zoeken, maar een geschikte afbeelding vond ik helaas niet.
Weer aan het piekeren. Inmiddels was het 1 juni geweest en had ik nog niks.
Op enig moment zag ik een silhouet van een balletdanseres voorbij komen. Wie wel eens op één been gestaan heeft, weet dat dat écht balans is. De keuze was gemaakt, nu de uitwerking.

De uitwerking

De tekening van het silhouet op ware grootte op theezakjespapier getekend.
Dit papier op de achterzijde van mijn mooie stof gelegd.
Aan de binnenzijde van de lijntjes stapvoets met een klein steekje met de naaimachine gestikt.
Overtollige stof op 1,5 mm vanaf de stiklijn weggeknipt.
Dikke zilverdraad - methode draad opnaaien - over de rafelrand vastgezet.
Gequilt en afgebiesd.



 

3 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Mooi, helemaal in balans, ook de kleur is goed gekozen!

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

De dromerige achtergrond past heel mooi bij de danseres. Op een been staan en niet omvallen is zeker in balans zijn.

Erna zei

Super leuk bedacht na veel nadenken.
De achtergrond lap is prachtig