Pagina's

woensdag 5 januari 2022

Second Hand Roses

 

In mijn vorige blogje schreef ik het al, ik loop wat achter met de themaquiltjes voor De-Uitdaging. Ik ben aan het proberen om het in te halen, dit blog gaat over de quilt voor het thema van 1 september 2021: Tweedehands

Dit stond erover in de mail.

"Ik vind dit een mooi thema, in een tijd waarin we gestimuleerd worden tot duurzaamheid. Ik denk dat we zo allemaal ook wel ons eigen verhaal hebben wat betreft twee hands artikelen en vooral kleding, vroeger en nu."

Ik moest gelijk denken het liedje Second Hand Rose van Barbra Streisand. Heel grappig, Bea dacht daar ook aan en zij maakte een totaal andere quilt.

Dit is de mijne:


Om de één of andere reden had ik in mijn hoofd dat het materiaal voor de quilt tweedehands moest zijn, dat bleek niet het geval te zijn maar dat heb ik dus wel gedaan. Ik heb het begrip tweedehands iets opgerekt, bij mij valt er ook recycling of upcycling onder. De hele quilt is gemaakt van tweedehands en gebruikte materialen en spullen die normaal als afval worden gezien.

De donkerblauwe achtergronden én de truitjes en hoedjes zijn van stropdassen (met dank aan Jolanda). De effen randen van de hoedjes en de mondjes zijn de voering van diezelfde stropdassen en de voiles zijn van een soort netje waar fruit of groente in heeft gezeten. De gezichtjes zijn colourcatcher doekjes die bij 'iets roods' in de was hebben gezeten. De kapsels van de dames zonder hoedjes zijn van 'threadtrash', oftewel draadjesafval, dit zijn de kluwentjes met uitgerafeld draad die aan mijn zelfgeverfde lapjes zaten na het wassen en die ik allemaal heb afgeknipt en bewaard voor ooit. 

De quilt is quilt-as-you-go per blok gequilt, de batting is een proeflap van toen ik een naaimachine ging uitproberen en toen dit niet genoeg bleek heb ik zelf nog een paar sandwiches gemaakt van oud laken en van die afsnijdsels batting die van de randen van quilts komen als je klaar bent met quilten. 

Daarna heb ik de sashings ertussen gezet, dit is ook weer een stropdas maar dan de achterkant. Ik had natuurlijk niet genoeg voor alle vier de randen rondom de quilt, dus de randen rechts en boven zijn van een zwarte das gemaakt. De achterkant is één of andere rare gestreepte lap die nog in de kast lag. 

Ik heb een paar nieuwe dingen moeten gebruiken: de bies is van nieuwe zwarte poplin en het garen en de plakvlieseline zijn natuurlijk ook nieuw.

Wat heb ik hiervan geleerd: Het is een verschrikkelijk werk om stropdassen uit elkaar te halen. Sommige stropdassen lijken van stevige stof maar zijn van dunne zijde met fiberfill er in. Sowieso zit in alle stropdassen versteviging. Stropdassen zijn heel lastig te verwerken, je moet de stof verstevigen want alles is schuin van draad. Stropdassen geven een enorme pluizentroep in je naaimachine. Het is mogelijk om een quilt te maken met vrijwel alleen maar tweedehands materiaal en materiaal wat je anders weggooit. Als je dat doet dan is je voorraad wel beperkt, op is op dus als er iets wat minder goed lukt dan moet je het toch gebruiken en soms heb je sowieso niet genoeg. Fruit- of groente-netjes zijn extreem kwetsbaar, ze smelten al als je er maar met je strijkbout in de buurt komt.
Ik vind het een grappig ding geworden.

6 opmerkingen:

Ine zei

Wat een prachtig quiltje, kan niet wachten deze in het echt te zien. Die hoedjes, de gezichtjes...geweldig!!! En al die materialen die erin verwerkt zijn, stropdassen nog wel.....mooi maar heel onhandig te verwerken. Knap staaltje werk, en vooral heel mooi!

Hannie de Beer zei

Een leuk thema en zo gezellig verwerkt met die lieve dametjes. Knap gedaan!

Bea zei

Leuk dat je ook meteen aan "Second hand Rose" dacht, Margeeth! De "Roses" zien er prachtig uit, het kán dus echt met gebruikte materialen werken. Had je niet ergens nog pareltjes liggen?

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

Quilt die doet glimlachen. Grappig dat er nu 2 quilts n a v zelfde song zijn. En ieder zo mooi ieder in eigen stijl verbeeld.

Margarethe Janssen zei

De quilt is mooi geworden. Wat goed om alleen , bijna alleen tweede hands stoffen en dergelijke te gebruiken. Margarethe.

Teuny zei

Leuk en grappig Margeeth.